Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgtechnologie helpt cliënt en zorgprofessional vooruit

robot SARA

Profila Zorggroep heeft met ondersteuning vanuit de Innovatie-impuls verschillende technologische oplossingen geïmplementeerd. Die worden ingezet wanneer deze passen bij de ondersteuningsbehoefte van een cliënt. Met meer kwaliteit van leven en arbeidsbesparing als resultaat. Het vraagt wel tijd om de organisatie op alle lagen hier goed op in te richten. De resultaten, aanpak en inzichten op een rij.

‘De duurzame implementatie van zorgtechnologie gaat niet over een eenvoudige app installeren en dan aan de slag. Het gaat over visie op de zorg die je biedt aan je cliënten. Je kijkt welke ondersteuningsbehoefte de cliënt heeft op welk moment, zodat die zich kan blijven ontwikkelen, zelfredzamer is en meer eigen regie heeft. Welke zorgtechnologie sluit daar vervolgens bij aan? Wat vraagt dat van een medewerker, van een verwant en van alle processen? Alles en iedereen in de organisatie moet meedoen. Het gaat om een andere manier van werken en denken. Zo is er een cliënte die normaal gesproken niet zoveel praat en zichzelf opsloot in haar huis. Op een gegeven moment ging ze meer van huis en ondernam ze activiteiten, alleen en soms ook met anderen. Ze wilde met iedereen delen hoeveel zorgtechnologie haar daarbij heeft geholpen. Dan ervaren we ook waar we het voor doen: meer eigen regie en kwaliteit van leven voor onze cliënten. Dat vind ik mooi!’, vertelt Joël Bax, manager Strategie & Innovatie van Profila Zorggroep.

Lees het hele artikel op de website van Vilans